Кухар А.К. вчитель початкових класів Гаївської ЗОШ-сад - Природознавство (1 клас)
MENU
Тема. Птахи.

Мета. Розширити та уточнити знання учнів про різноманітність птахів, про їх основні ознаки та умови проживання; вчити наводити приклади і розпізнавати птахів найближчого оточення, формувати вміння порівнювати птахів, групувати їх за способом життя. Сприяти розвитку спостережливості, мислення учнів, уяви, пам’яті; розвивати усне зв’язне мовлення. Прищеплювати почуття шанобливого ставлення до птахів.

Обладнання. Малюнки, мікрофон, ноутбук

Хід уроку 
І. Організаційний момент.
1. Психологічна розминка.
Діти стають у коло і промовляють один до одного:
В цьому класі друзі всі:
Я і ти, і ми, і ви.
Добрий день тому, хто зліва,
Добрий день тому, хто справа.
Ми одна сім’я.
Руку дай тому, хто зліва,
Руку дай тому, хто справа.
Посміхнись тому, хто зліва,
Посміхнись тому, хто справа.
Ми – одна сім’я.
ІІ. Хвилинка спостережень.
- Який сьогодні день, число і місяць?
- Який стан неба?
- Чи є опади, вітер?
- Яка температура повітря?
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Вправа «Мікрофон».
- Що таке природа?
- Якою буває природа?
- Які тіла належать до живої природи? Ці тіла називають організмами.
- Чим ці організми відрізняються від тіл неживої природи?
- А які тіла живої природи ми вивчаємо?
- Якими бувають тварини?
- Що знаєте про диких тварин?
- А свійських?
- Яка характерна ознака комах?
- Що знаєте про риб?
ІУ. Повідомлення теми і мети уроку.
1. Загадка.
Без сокири і без рук, а дім собі будують. (Птахи).
2. Асоціативний кущ.

Птахи

У. Вивчення нового матеріалу.
1. Робота за предметними малюнками.
- Кого ви бачите на малюнках?
- Який зовнішній вигляд має птах? Отже, основна ознака птахів – їх тіло вкрите пір’ям. Воно зігріває. За цією ознакою птахів відрізняють від інших тварин.
- А де живуть пташки?
- Чим вони живляться? Вірно, діти, птахи знищують шкідливих комах у садах, на городах, луках і полях. Цим приносять природі велику користь.
- Діти, а як ви думаєте, всі птахи літають?
2. Робота за підручником.
- Яких пташок ви знаєте?
- А чи всі вони постійно живуть у нас? Отже, птахи, які живуть у нас весь рік, називають осілими. Спробуйте їх назвати.
3. Відгадування загадок і перегляд слайдів осілих пташок.
Бідовий хлопчина
В сірій кожушині
По дворах стрибає,
Крихти все збирає.
(Горобець).
У вирій він не відлітає,
Бо роботу й взимку має.
Чути в лісі його стук,
Дзьобом по корі: тук-тук!
(Дятел).
Тут і там вона літає,
І на хвіст плітки збирає.
Що довідається, - все
Вмить по лісу рознесе.
(Сорока).
Птах миру.
(Голуб).
Ще живе у нас весь рік і називається осілою пташкою. Це…
Ворона.
- Діти, ще є пташки, які живуть у наших лісах, але на зиму прилітають ближче до людських осель, щоб поживитися. Таких пташок називають кочуючими.
Відгадайте, хто це?
У червонім фартушку
Птах стрибає по сніжку
І розпитує синичку
Про найближчу годівничку.
(Снігур).
Жовтогруді щебетушки
Мають чорні капелюшки,
Сірі лапки, білі щічки,
Називаються…
(Синички).
Кочуючими є ще такі пташки:
сойка;
рябчик – це птах лісу.
УІ. Фізкультхвилинка.
4. Розповідь учителя.
Пізньої осені, коли немає насіння і комах, багато птахів змушені летіти у вирій. Із 700 видів птахів приблизно 600 летять на зимівлю у вирій. Багатьох із них чекають дуже далекі перельоти – до 12 тисяч кілометрів. Там вони зимують. А навесні знову повернуться у рідні місця. Їх називають перелітними.
5. Відгадування загадок і перегляд слайдів перелітних пташок.
Чорномазий, жовтодзьобий,
Він за плугом важно ходить.
Сторож вірний, друг полів,
Перший вісник теплих днів.
(Грак).
Не людина, а живе в хатці.
(Шпак).
Швидко скрізь вона літає,
Безліч мушок поїдає,
Під дахом гніздо будує,
Тільки в нас не зимує.
(Ластівка).
Вона є сільська і міська. Їх розрізняють за збудованим гніздом.
6. Довідка пошуковців.
Я надаю слово нашим пошуковцям. Вони розкажуть, яких птахів український народ вважає своїми оберегами.
Ластівки будують гнізда із глини або грунту, змочують його слиною. Вони відшукують довге кінське волосся і шматочками глини приліплюють до гнізда. А другий кінець волосини намотують пташеняті на лапку, щоб воно не випало з гнізда. Звиті ластівками гнізда в будинку віщують щастя господарям, руйнувати їх – гріх.
Відгадування загадки і перегляд слайду.
Майстер цей з’явився рано,
На даху помудрував,
І без цегли, і без крана
Дім собі побудував.
(Лелека).
Довідка пошуковців.
Українці вважають, що лелеки, які оселилися на стрісі тієї чи іншої хати, стережуть дім, приносять щастя цій сім’ї. Вони є оберегами тієї родини, на чиїй хаті вимостили гніздо. Лелеки – довірливі і вірні птахи. Навесні вони повертаються до своїх старих гнізд.
Легенда.
У селі знайшли лелеку з поламаним крилом, виходили, випустили на волю. Одного разу зайнялася хата, там були два маленькі хлопчики. Прилетів лелека. Закружив над хатою, заклекотав, кинувся у вікно, крізь яке йшов дим.
Врятував лелека хлопчиків, але дуже обпік собі ноги і дзьоб, що стали, мов розжарені вуглинки. З того часу у лелеки червоні ноги і дзьоб та чорні крила. Господарі віддячили лелеці і поставили на ясен колесо від воза щоб він завжди був перед ними і виводив своїх малят.
Відгадування загадки і перегляд слайду.
Сам вечірньої години
Заховався в кущ калини.
Та на дудочці одну
Грає пісню чарівну.
( Соловей).
Довідка пошуковців.
Прилітають солов’ї навесні в травні, а відлітають у серпні. Соловей – це символ радості. Іноді соловей віщує долю. Пісня солов’я – ознака щастя в хаті, біля якої він співає. Лихом вважається розорення гнізда солов’я.
Зозуля.
Зозуля мешкає в лісах України. Коли люди чують спів зозулі, то питають: «Зозулю, зозулю, скільки років залишилось мені жити?» У відповідь вони чують «ку-ку».Скільки разів вона прокує, стільки років і буде жити людина. А ще зозуля – символ жіночий, материнський. Вбити зозулю вважається великим злочином. Зозуля - добрий вісник.
Ще перелітні птахи:
- дрізд;
- жайворонок;
- чапля….
7. Розповідь учителя.
Діти, ще є птахи домашні. Ви їх добре знаєте. Назвіть їх. Чому вони називаються домашніми. (Розгляд малюнків):
- півень;
- гусак;
- индик;
- - качка…
Не руйнуй пташиних гнізд! Руйнівники гнізд – вороги природи. Охороняй птахів! Пташкам потрібна допомога цілий рік. Взимку не забувай підгодувати птахів. Вони люблять насіння гарбуза, соняшника, дині, кавуна. Але пам’ятайте: підсмажене насіння для пташок шкідливе.
8. Ознайомлення з Червоною книгою.
Багато видів птахів занесено до Червоної книги. Вони на грані зникнення.
УІІ. Узагальнення та систематизація знань учнів.
1. Робота за підручником.
Читання статті про пташок.
2. Бесіда з учнями.
- Яка основна ознака птахів?
- Де живуть пташки?
- Яку користь вони приносять природі?
- Яких птахів називають осілими?
- А яких перелітними?
- Яких кочуючими?
- Як можна допомагати птахам?
- Що вони люблять їсти?
УІІІ. Підсумок уроку.
- Чи сподобався вам урок?
- Що нового вивчали на уроці?
- Молодці, діти! Ви гарно працювали на уроці. Я вами задоволена.