Кухар А.К. вчитель початкових класів Гаївської ЗОШ-сад - Природознавство (4 клас)
MENU
Тема. Водойми на території України ( джерела, річки, озера, болота, моря ).
Мета. Ознайомити учнів із поняттями водойми, джерела, річки, озера, болота, моря та їх значенням в житті людини; вчити спостерігати, робити висновки, узагальнювати, працювати із картою. Розвивати спостережливість, пам’ять, увагу, пізнавальний інтерес. Виховувати дбайливе ставлення до водойм.
Обладнання. Фізична карта України, ілюстрації, схеми, мікрофон.

Хід уроку

І. Оргмомент.
1. Привітання.
- Подивіться мені в очі. Погляньмо один на одного, посміхнемося.
2. Девіз нашого уроку:
Працюй наполегливо, швидко, старанно,
Щоб жодна хвилинка не втратилась марно.

ІІ. Етап покладання мети.
1.Гра «Мікрофон».
-Цей урок мене навчить…

ІІІ. Хвилинка спостережень.
Фіксування погоди.

ІY. Перевірка домашнього завдання.
1.Природничий диктант.
-Територія суші, що має рівну поверхню, - це… (рівнина).
-Рівнини поділяються на… (низовини і височини).
-Низовини позначають на карті… (зеленим кольором).
-Височини позначають на карті… (жовтим, коричневим кольором).
-Невелике заглиблення з крутими схилами – це…(яр).
-Гірський хребет – це… (ряд гір).
2.Намалювати схему будови гори . Показати гори на території України.
3.Розповісти про рівнини. Показати на карті низовини і височини.

V. Актуалізація опорних знань. 
1.Загадка.
Відома звіку рідина, усяк її вживає,
Буває хмаркою вона, пушинкою буває,
Бува, як скло крихка, тверда…
Звичайно – це (вода).
2.Створення асоціативного куща.
Вода

3.Бесіда.
-Що б змінилося на Землі, якби зникла вода? Чому?
-Як і для чого людина використовує воду?
-Де у природі є вода?
-Яким кольором на карті і глобусі позначають воду?
-Як можна одним словом назвати моря, річки, озера? (Водойми).

VІ. Повідомлення теми і мети уроку.
-Наше завдання – познайомитися із водоймами на території України. Сьогодні ми вирушаємо у подорож фізичною картою України. В подорожі приймають участь:
-науковці, 
-дослідники.

VІІ. Вивчення нового матеріалу.
1.Слово вчителя.
-Без води немає життя. Вода є в кожній живій істоті. Без їжі можна прожити набагато довше, ніж без води. Людина і більшість тварин майже на 2/3 складаються з води, а деякі рослини – на 4/5. Вода займає 2/3 поверхні земної кулі, і тільки 1/3 припадає на сушу. Вода є в океанах і морях, річках і озерах, під землею і в грунті.
Океани, моря, річки, озера, болота, ставки, джерела, водосховища – це водойми. Розрізняють штучні і природні водойми. Природні водойми утворились без участі людини. Водойми, що утворені людиною, називаються штучними.



2. Джерело. (Загадка).
Із-під гірки, з-під крутої
Прокидається норою
Та й до моря утіка
Через лози по ярах.
                     
Підземні води рухаються, і там, де глина підходить до поверхні землі, вода витікає на поверхню. Те місце називають джерелом. Джерела утворюються на дні ярів, балок, схилах горбів, крутих берегів річок.
Розгляд схеми утворення джерела.
-Чи траплялося вам знаходити джерело? Якою є в ньому вода? 
Дослідник.
-Із давніх-давен джерельну воду люди вважали цілющою. У природі джерела часто дають початок річкам. Джерела – природне багатство країни. Їх потрібно охороняти.


2.Річка. (Загадка).
Не кінь, а біжить,
Не ліс, а шумить. 
-Що ж таке річка?  (Малюнок-схема річки на дошці).
Кожна річка має витік. Витік – це місце, де починається річка. Витоком може бути невеличкий струмок, озеро, болото, льодовик у горах. Річка тече по заглибині, що називається руслом. У річки є два береги – правий і лівий.
Якщо стати за напрямом течії, то праворуч буде правий берег, а ліворуч – лівий. Більшість річок мають притоки. Притоки – це річки, що впадають в головну річку. Чим більшою є річка, тим більше у неї є приток. Кожна річка впадає в море, іншу річку або озеро. Це місце називається гирлом.
Річки течуть як на рівнинах, так і в горах.

Вчитель.
-Де, на вашу думку, річка тече повільно, а де – швидко? Чому?
-На Україні налічується 70 тисяч річок.
-Яка найбільша річка в Україні?

Науковець.
-Дніпро – найбільша в Україні і третя за величиною в Європі річка. Вона бере початок на півночі Смоленської області і котить свої води до Чорного моря через Росію, Білорусь, Україну, долаючи шлях 2285 км. Найбільшими притоками Дніпра є Прип’ять і Десна. Є менші притоки. Всього в басейні Дніпра – 1424 притоки.
До великих річок України належать Дністер, Південний Буг і Сіверський Донець.

Дністер бере початок у Карпатах і протікає західними областями України. Впадає у Дністровський лиман Чорного моря. Довжина ріки – 1363км. На території України в Дністер впадає майже 500 річок.

Південний Буг бере свій початок на Подільській височині на Хмельниччині. Довжина його 792км. Має 301 притоку.
Живляться річки України сніговими та дощовими водами. Ріки України – це її багатство. Вони використовуються як судноплавні шляхи для перевезення вантажів і пасажирів, побудовані гідроелектростанції, в південних областях воду річок використовують для зрошування земель, а також розвинуте рибне господарство.

VІІІ. Фізкультхвилинка.

3.Озера. (Загадка).
Серед поля лежить дзеркало –
Скло голубе, а рама зелена.

Вчитель.
Озеро – це природна западина на поверхні землі, що заповнена водою. В Україні налічується понад 3000 озер, в тому числі 30 площею понад 10км квадратних. Озера відрізняються розмірами, глибиною, солоністю води, віком.

Науковець.
Найбільшим за площею прісним озером України є озеро Ялпуг, а найглибше – Кагул. Озеро Світязь знаходиться в північно-західній частині Волині. Середня глибина – 7м, найбільша – 58м. В озері виявлений 21 вид риб. 
Багато невеликих, але глибоких озер можна зустріти в Карпатах. Найбільш відоме озеро Синевір. Його глибина – 24м.
Солоні озера є в Криму. Найвідоміше – це озеро Сиваш, з якого добувають кухонну сіль.

4.Болото.
Не море, не земля, 
Човни не плавають,
І ходити не можна.

Вчитель.
Болото – дуже зволожена ділянка суші, на якій ростуть вологолюбні рослини і там утворюється торф. Болота трапляються у лісах, де на поверхню виходить джерело, а вода не має куди стікати; у пониззях біля річок, де вода затримується під час повеней, після дощів, розливу річок. В Україні найбільше боліт на Поліській низовині. Із боліт добувають цінну корисну копалину – торф.

5.Море.

Вчитель.
Море – це частина океану, що заходить у сушу. Море завжди з’єднане з океаном. Вода у морі є гірко-солоною.
-Поміркуйте, звідки у морській воді беруться солі?
Якби всю воду в океанах і морях випарувати, то залишилося б стільки солі, що, розстеливши її на суші, отримали б шар завтовшки понад 150 км.
На півдні Україну омиває Чорне море, на південному заході – Азовське.

Дослідник.
Чорне море – одне із найсвоєрідніших і найцікавіших водойм земної кулі. На відміну від більшості морів, його водна товща складається з двох дуже різних шарів: тонкого поверхневого шару, що населений рослинами та тваринами, і потужного глибинного шару, що позбавлений життя. Солоність води з глибиною збільшується. Середня глибина моря становить 1256м, а найбільша – 2245м. Верхній шар води Чорного моря є багатим на рибу. Її тут налічується близько 180 видів.
Азовське море – це мілководна водойма з плоским дном. Середня його глибина становить 8-10м, а максимальна – 14м. Азовське море є унікальним. Це одне із найбагатших, найпродуктивніших водойм світу. У морі водиться багато видів риб.

ІХ. Узагальнення та систематизація знань.
1.Робота в парах.
Читання статті підручника «Водойми України».
2. Розповідь прочитаного.
3. Бесіда за питаннями.
4.Робота в зошитах.
5.Відгадування загадок.
Не скляний він, не з металу,
А прислухатись – дзвенить.  (Джерело).

Між берегів текла-текла, 
Мороз зміцнів – під скло лягла. (Річка).

Стоїть корито, повне води налито. (Озеро).

Навкруги вода, а з питвом - біда. (Море).

6.Диктант ТАК або НІ.
-Вода – найбільш поширена речовина на землі.
-Вода є в сюди: в морях, океанах, грунті, річках, повітрі.
-Вода може бути лише в двох станах.
-Життя на Землі є можливим без води.
-Вода входить до складу живих організмів.
-Водойми бувають природними і штучними.
-Ріка Дніпро бере свій початок в Україні.
-Чорне море є глибшим за Азовське.
-Найбільшим прісним озером в Україні є озеро Ялпуг.

Х. Підсумок уроку.
- Які водойми є на території України?
- Які водойми розрізняють? Поясніть.
- Яка найбільша річка в Україні? 
- Яке найбільше прісне озеро?
- Які моря омивають Україну?
- Сподобався вам урок?

ХІ. Домашнє завдання.
Опрацювати статтю «Водойми України», підготувати відповіді на питання.