MENU
Тема: В. Сухомлинський «Сьома дочка».
Мета: Вчити учнів виділяти в тексті головне, розвивати уміння аналізувати вчинки та поведінку персонажів, удосконалювати якість читання, розвивати вміння вести діалог, відпрацьовувати навички виразного читання та визначення головного; виховувати любов та повагу до матері.
Обладнання: Портрет В. О. Сухомлинського, малюнковий план, картки, малюнки, сердечко, «Читайлики».

Урок-подорож
Хід уроку
I.Оргмомент.
- Діти, погляньте мені в очі. Подивіться один на одного, усміхніться. Із цих промінчиків добра, що заіскрилися на ваших обличчях, ми розпочнемо урок. Спочатку сідає краса, а потім сила.
Завдання уроку: Вчитись читати говорити думати творити.
Сьогодні урок у нас незвичайний, урок-подорож. Під час подорожі зробимо зупинки.
II. Робота над технікою читання. Зупинка «Слухняний ротик».
1. Артикуляційні вправи.
- Пригадайте, друзі, вмить, Як пшениченька шумить? (Ш-ш-ш).
- Як бджола в саду бринить? (Дз-дз-дз-з-з)
- Як в гайку струмок дзвенить? (Джр-джр-джрр).
2. Скоромовки люблять всіу а хто швидко розповість?
а) їжачатко з їжачком їли кашку з молочком.
б) їде мишка долиною Морквяною машиною.
в) Женьчик - бреньчик на пеньку Бренькнув у бандуреньку.
3.   Прочитати в порядку зростання чисел:
    1  Нема                      3 краму,                    5 купити
2  того                       6 маму                       4 щоб
(поясніть)
4.   Роз'єднай слова і прочитай прислів'я.
Насонцітепло,абіляматерідобре.
III. Перевірка домашнього завдання. Зупинка «Читайлики».
1. Прочитай слова:
   зупиняються                     спритний                      заливається
розпліскується                  сильний                       милується
    перевертається                  камінчик                      заслухалися
- З якого оповідання ці слова? Хто його написав?
2. Знайти і прочитати:
- розмову жінок (що сказала перша жінка? Друга? Третя?);
- що робив один син;
- другий син;
- третій син;
- прочитати виділене речення і пояснити його зміст.
3. Кросворд:
Цифра ця усім говорить, Скільки днів до тижня входить. А як поряд стане буква «Я», То це буде вже...(сім'я). Донька моєї мами - то моя.. .(сестра). Найбільше в нашій хаті свято, коли приходить з роботи.. .(тато) 4 Батькам на потіху росте здоровий, розумний їхній.. .(син).

- прочитайте ключове слово. 4.3агадка.
Найрідніша, наймиліша, всіх вона нас пестить, тішить, завжди скрізь буває з нами. Відгадайте: хто це?
(Мама)
IV. Повідомлення теми і мети уроку. Зупинка «Рідна мати моя».
- Отже, ми будемо читати про маму.
1. Звучить пісня «Рідна мати моя».
2. Бесіда - розповідь.
- Діти! Знайте, матуся - це найдорожча на світі людина. Це ясне сонечко, це ластівка, це бджілка, яка летить до вас у будь-яку хвилину.
І скільки б вам не було років: п'ять, п'ятнадцять або п'ятдесят, вам завжди потрібна матуся.
- А якими лагідними словами ви називаєте матусю? (Нене, матінко, матусю, сонечко, люба).
3. Індивідуальна робота. (Напишіть, яка ваша мама).

- Сьогодні на уроці будемо читати оповідання. Щоб дізнатися його назву, потрібно розшифрувати слова-анаграми :
масьо кадоч (Сьома дочка).
V. Опрацювання оповідання В. О. Сухомлинського «Сьома дочка». Зупинка «Сьома дочка». 
1. Бесіда.
- А які оповідання В. О. Сухомлинського ви читали? «Як Наталя у лисиці хитринку купила». «Дідова колиска».
- Василь Олександрович Сухомлинський сімнадцятирічним юнаком переступив поріг школи учителем мови і залишився в ній до кінця свого життя. Понад 35 років працював він учителем і директором школи. Його спостереження за поведінкою дітей вилились у книги, статті. Він написав понад 1500 казочок - мініатюр, оповідань, легенд, які вчать доброти, щирості, людяності.
2. Зразок читання вчителем.
- Скільки дітей було у матері?
3. Словникова робота:
промовила                            скучила
щебетала                              маківка
троянда                                ждала
VI. Фізкультхвилинка.
Туп, туп, туп...
Маленькі ніжки
покотились по доріжці.
Ручки квітоньки збирають
Та в віночки заплітають.
Понесу своїй матусі
Подарунок від Ганнусі.
4. Читання учнями оповідання мовчки.
5. Бесіда за прочитаним:
- Кого поїхала відвідувати мати?
- Скільки часу мати пробула в гостях?
- Хто з доньок по-справжньому любив матусю?
- Чому ви так думаєте?
6. Читання способом «Сердечко».
7. Вибіркове   читання:
- Як доньки говорили про свою любов до матері? Перша дочка? Друга? Третя? Четверта? П'ята? Шоста?
- Прочитайте слова автора, що стосуються сьомої дочки?
- Чому вона не розказувала мамі, як вона скучила?
- Хто з цих дочок найбільше любив матір?
8. Читання в особах.
9. Переказування за малюнковим планом. 
( На дощці малюнки: маківка
суха земля 
маленьке пташеня 
бджола 
троянда
вишневий садок).
VII. Зупинка «Творча».
1. Робота в парах. Скласти і прочитати прислів’я.
Дитина плаче,                                    а дитя - матері.
 Мати одною рукою б'є,                       а матері боляче.
   У кого є ненька,                                а другою гладить.
               Птах радіє весні,                                в того голівка гладенька.
2. Гра «Зашифровані слова».
- В кожному рядку закреслити однакові літери: асащіщкм'кияи (Сім'я) здсзолвсчлрвкра (Дочка) бмибияаяутшуиш (Син)
3. Пісня «Мапуся».
4. Розповідь про маму.
VIII. Підсумок уроку. Зупинка «Берегиня роду».
1. Продовжіть речення:
- Я люблю свою маму за те, ...
- Діти, ваша мама не тільки дала вам життя, але й віддає вам частину свого серця, його тепло, ласку, щирість. А що б ви побажали своїй мамі.
2. Гра «Я бажаю... миру, щастя,добра...»
- Ось наша подорож закінчилася.
- Чи було вам цікаво подорожувати?
- Що сподобалось під час подорожі?
- Молодці, діти. Гарно всі працювали. Дякую.
XI. Домашнє завдання.
Читати в особах, переказувати, скласти розповідь про маму.