Тема: Підсумковий урок по темі: «Додавання і віднімання чисел з переходом через десяток».
Мета: Закріпити вміння додавати й віднімати числа з переходом через десяток, записувати вирази з дужками, складати задачі за малюнком; вчити розрізняти геометричні фігури; розвивати логічне мисення та виховувати здатність до взаємодопомоги.
Обладнання: Доріжка цифр до 20, таблиця додавання, пронумерована каса букв, ілюстрація до казки «Солом'яний бичок», казкові герої (ведмідь, вовк, лисиця, заєць), геометричні фігури.
Хід уроку
I. Організація класу.
- Чарівний світ казки! Вона приходить до нас знову й знову, щоб потішити своїх маленьких шанувальників незвичайними історіями!
У казці вигадка живе і щира правда, В ній повно пристрастей, незвіданих доріг, Веселки квітнуть в ній, іскряться зорепади, Щоб дивуватись ними кожен зміг. Яка казка прийде до нас сьогодні, ви дізнаєтесь після того, як розв'яжете рівності, записані на дошці, і до кожної відповіді віднайдете відповідну букву в касі букв. Герої цієї казки з нетерпінням чекають зустрічі з вами.
II. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми й мети уроку.
Розв'язання рівностей, записаних на дошці.
Завдання учні виконують ланцюжком, коментуючи вголос:
23-1=22 (с) 3+30=33(я)
9+10=19(о) 19-1=18 (н)
8+8=16 (л) 4+7=11 (и)
18+1=19(о) 8+6=14 (й)
8+9=17 (м)
42-40=2 (б)
9+2=11 (и)
20+8=28 (ч)
20-1=19 (о)
9+6=15 (к)
- У назві казки є неточність. Яка?
- Після «ем» слід поставити апостроф.
- Покличемо казку разом.
(Вивішую ілюстрацію до казки «Солом'яний бичок»).
- Які казкові герої приходили до бичка за смолою?
- Ведмідь, вовк, лисиця, заєць.
- Але наші герої приходитимуть не за смолою, щоб свій бік обідраний полатати. Всі казкові герої ходять до лісової школи, вчать додавання і віднімання з переходом через десяток, і вони прийшли до бичка по допомогу. А ми допоможемо бичку.
- Так.
(Вивішую казкового героя ведмедя, промовляючи):
Я ведмідь, я ведмідь,
З лісу темного набрід,
Я шукаю допомоги,
Находивсь, болять вже ноги.
Може, хтось мені поможе
Диктант написати,
Меду горщик я за це
Зможу вам подарувати.
III. Робота над темою уроку.
1. Математичний диктант:
- записати сусідів числа 40, 81;
- 7 збільшити на 9; 12 зменшити на 8;
- знайти суму чисел 6 і 8;
- знайти різницю чисел 17 і 9.
2. Взаємоперевірка математичного диктанту.
(Вивішую казкового героя вовка, промовляючи):
Я вовчик-третячок,
Дуже люблю діточок.
На уроках я буваю,
Але все я забуваю.
І про вирази з дужками
Зовсім я не пам'ятаю.
Поможіть мені у цьому,
Буду вірний вам у всьому.
3. Записати вирази з дужками та знайти його значення:
- До 10 додати різницю чисел 12 і 8.
10+(12-8)=14
- Від 12 відняти різницю чисел 14 і 7.
12-(14-7)=5
- До 9 додати різницю чисел 13 і 5.
9+(13-5)=17
- Від 16 відняти різницю чисел 11 і 3.
16-(11-3)=8
4. Знайти значення виразів:
а+8, якщо а=9, а=6, а=7.
15-а, ящо а=7, а=9, а=6.
IV. Фізкультхвилинка.
(Вивішую казкового героя лисичку):
Я лисичка, я сестричка,
Люблю погуляти,
Та навчаюсь я у школі,
Як і ви, малята.
Все умію, все я знаю,
Краще ніж звірята,
Та розв'язувать задачі -
Не проста робота.
5. Скласти задачу за малюнком та розв'язати її.
Малюнок: їжачок і біля нього 10 яблук. Кількість груш невідома, але поряд вказано: «на 2 менше». Збоку намальована фігурна дужка і поставлено знак питання. Один із учнів складає задачу:
їжачок назбирав 9 яблук, а груш -на 2 менше. Скільки всього фруктів назбирав їжачок?
6. Задача № 205. (Колективно)
(Вивішую казкового героя зайчика):
Я зайчик-побігайчик,
Довгі вуса маю
І гарно співаю.
А ще вмію малювати,
І читати, й додавати,
І три морквинки порівну роздати
Для тих, хто ще не вміє рахувати,
Але периметр знайти не вмію я.
Аж обертом від цього голова.
7. Накреслити прямокутник зі сторонами 5см і Зсм, знайти його периметр.
VI. Підсумок уроку.
- Яку тему ми закріплювали на уроці?(Додавання й віднімання з переходом через десяток.)
1. Гра «Кулька» Записи на кульках:
7+7 15-9
5+8 12-3
8+5 12-8
5+9 14-5
8+9 16-7
- Молодці. Додавати й віднімати з переходом через десяток ви вмієте. Допомагаючи казковим героям, ви показали, які ви добрі. Допомагати друзям необхідно у всьому. Доброта живе серед людей, у їхніх серцях, душах, вчинках.
Сказав мудрець:
Живи, добро звершай!
Та нагород за це не вимагай
Лише в добро і в вищу правду віра
Людину відрізня від мавпи і від звіра.
Хай оживає істина проста:
Людина починається з добра.
- Дякую вам за урок.